Om projektet
Projektet RaceRunning – av egen kraft
Vi var tre föreningar – RBU Västerås, Norrbacka HIF och Rånäs 4H – som fick pengar av Arvsfonden för att sprida RaceRunning i Sverige 2014-2016.
Vi skulle stimulera barn, unga och vuxna med funktionsnedsättningar till aktiv rörelseträning i sporten RaceRunning.
Mål
- RaceRunning skulle bli en etablerad sport och friidrottsgren i Sverige med mästerskapsgrenar på lokal, regional och nationell nivå genom synliggörande och kunskapsspridning nationellt.
- Funktionsnedsattas delaktighet på lika villkor i idrottsrörelsen (RF/Friidrottsförbundet vs. Parasportförbundet) skulle öka genom kunskapsspridning och lobbying.
- RaceRunning skulle bli en erkänd paralympisk gren och Sverige ska representeras vid internationella tävlingar.
Verksamhet
Vi ville säkra en fortsatt verksamhet, stötta föreningar, enskilda och övriga aktörer som vill starta RaceRunning genom
- Prova-på möjligheter
Vi gav prova-på demonstrationer över hela landet under projekttiden med målgrupperna funktionsnedsatta och deras nätverk (familj, vänner, habilitering, skola, särskola och daglig verksamhet mfl.).
- Tränings/tävlingspaket
En verktygslåda med träningstips, meka-handbok mm samt exempelmaterial på hur man kan anpassa friidrottstävlingar för tillgänglighet – tidsprogram, PM etc. på lättläst och med bildstöd – togs fram i projektet
- Utbildning/kurser
En tränar/ledarutbildning som inkluderar utbildning i bemötande, tecken etc – genomfördes och utvecklades i projektet (i samverkan med utbildningsorganisationer)
- Utvecklingsmodell
Vi hjälpte till att öka kunskapen lokalt om vad som krävs när man startar en RaceRunningverksamhet genom t.ex. föreläsningar och möten samt verkar för samverkan mellan aktörer där vår målgrupp finns; t.ex. mellan habilitering, skola, särskola, daglig verksamhet och idrottsföreningarna.
- Kunskapsspridning
Vi spred kunskaper om vunna resultat, forskning etc till relevanta aktörer inom idrottsrörelsen, politiker mfl.
- Medvetandegörande
Vi ökade medvetenheten om att RaceRunning finns och varför det är bra med hjälp av press och övriga medier vid t.ex prova-på tillfällen med målgruppen allmänhet.